Näin Converse osallistuu musiikkiin kengillään

Home / Musiikki harrastuksena / Näin Converse osallistuu musiikkiin kengillään

Näin Converse osallistuu musiikkiin kengillään

Miten on mahdollista, että kenkien avulla voidaan luoda musiikkia? Musiikin luominen kengän välityksellä ei viittaa tässä tapauksessa kengällä maahan taputukseen musiikin rytmin tahdissa, sillä katu-uskottavana ja urbaanina kenkämerkkinä tunnetuksi tullut amerikkalainen Converse lanseerasi muutama vuosi taaksepäin uuden malliston suosittuja Converse All Star -kenkiä, joiden sisäpuolelle oli piilotettu mielenkiintoinen yksityiskohta, jolla oli yllättävän tärkeä osa musiikin luomisessa. Mitä tämä sitten merkitsi käytännössä?

Conversen matka kohti huippua

Vaikka Conversen matka maailman maineeseen ei ole ollut helppo, on siitä kasvanut vuosien saatossa yksi maailman tunnetuimmista kenkäbrändeistä. Jo vuonna 1908 Yhdysvaltojen Massachusettsista alkunsa saanut Converse oli paikallisen liikemiehen, 47-vuotiaan Marquis Mills Conversen elämäntyö. Sittemmin vuonna 1923 koripalloilija Charles H. “Chuck” Taylor asteli Conversen tehtaaseen, josta brändin valtava nousukiito alkoi; Chuck Taylorin nimikirjoitus nimittäin komeilee Conversen ylivoimaisesti suosituimman All Starsin klassisessa logossa vielä tänäkin päivänä.

Conversen nousukiito kesti toisen maailmansodan, mutta uusien urheilukenkäjättien Niken, Puman, Adidaksen ja Reebokin asettaman kovan kilpailun myötä Conversen tuotanto lähti hurjaan laskuun. Vuosisadan vaihteessa koettu tuotannon romahdus ja konkurssi saivat kuitenkin uuden kurssin vuonna 2003, kun kenkäjätti Nike sinetöi Conversen kohtalon yli 300 miljoonalla dollarilla. Ostopäätös pelasti Conversen tulevaisuuden ja yrityksen suosituin vapaa-ajan mallisto Chuck Taylor All Star vetää vielä tänäkin päivänä maailman parhaimmistoon kuuluvia suunnittelijoita uudistamaan ja kehittämään mallistoa.

Alussa mainitussa mielenkiintoisessa yksityiskohdassa on kyse Conversen ja muotitalo Cute Circuitin kehittämä yhteistyö, jonka tuloksena syntyi vuoden 2017 lopulla julkaistu Converse All Wah, jonka sisäpuolelle kätkeytyy jännittävä yksityiskohta, josta erityisesti muusikot ovat olleet kiinnostuneita. Tämän Conversen All Wah -malliston kengänpohjan sisäpuolelle on nimittäin kätketty kitarapedaali. Kyseinen teknologia hyödyntää niin sanottua mikro-anturi -tekniikkaa, joka kommunikoi wah-polkimen kanssa bluetoothin kautta. Kaiken lisäksi tämä polkimena toimiva Converse voidaan liittää suoraan myös Mac-tietokoneeseen, iPhoneen sekä perinteiseen Marshallin vahvistimeen tai kaiuttimeen.

Musiikki osana Conversen brändin muodostumista

All Wah ei ole suinkaan Conversen ensimmäinen musiikkipainotteinen luomus, sillä vuonna 2011 Converse lanseerasi ensimmäisen oman maailmanlaajuisen ja yhteisöpohjaisen äänitysstudionsa, joka tarjosi uusille ja aloitteleville taiteilijoille ja muusikoille mahdollisuuden äänittää omaa musiikkiaan täysin ilmaiseksi. Myöhemmin nämä Conversen studiot ovat ottaneet osaa musiikkimaailmaan isännöimällä underground-musiikkitapahtumia esimerkiksi Matrixxmanin, RJD2:n, Kimbien ja Soul Clapin tahtiin ja tuottaneet valtavasti musiikkinäytteitä Converse Sample Library -kirjastoon, jossa muusikot ja tuottajat saavat ladata näytteitä omaan käyttöönsä täysin ilmaiseksi.

Conversesta on kasvanut monen muusikon luottokenkä, sillä viimeistään musiikillisen yhteistyön ja All Wah -teknologiansa ansiosta Conversen arvostus ja katu-uskottavuus musiikkimaailmassa on kasvanut huimasti. Tämä taas vahvistaa jälleen kerran sen, että Converse on ehdottomasti musiikillinen kenkäbrändi, jonka malliston joukosta löytyy musiikkimaailman huippunimien, kuten Jimi Hendrixin, Blondien, The Clashin ja Black Sabbathin kunniaksi suunniteltuja luomuksia.

Katu-uskottava Converse

Ei ole epäilystäkään, etteikö Conversea nähtäisi myös lähivuosina yhä kasvavammin määrin yhteistyössä useiden musiikkimaailmassa vaikuttavien tekijöiden kanssa. Converse on vahvistanut brändin näkyvyyttä nimenomaan tämän sukupolven musiikkimaailmassa lukuisilla yhteistyökumppaneillaan, ohjelmillaan ja sponsoroinnillaan, mikä on nostanut Conversen vuosituhanteen vaihteen konkurssista vakuuttavaksi ja “rock n’ roll” -tyyliseksi brändiksi, jota moni nuori ja vanhempikin sukupolvi kantaa ylpeänä katukuvassa.

booster